5 vragen aan: Frank van baristaworden.nl

baristaworden-nl

Eens in de zoveel tijd kom ik in contact met iemand in de koffiewereld die iets te vertellen heeft waarvan ik denk dat het niet alleen voor mij, maar ook voor jou leuk is om te weten. Die personen nodig ik uit voor de rubriek ‘5 vragen aan…’. Een paar weken geleden trof ik een mail van Frank in mijn mailbox, hij is de inspirerende man achter baristaworden.nl, lees hieronder zijn verhaal in 5 antwoorden op mijn 5 vragen.

1. Wat wil je kwijt over jezelf?

Mijn naam is Frank – de persoon achter baristaworden.nl. Twee jaar geleden ging ik op reis zonder te weten wat ik bij mijn terugkomst in Nederland zou gaan doen. Ik had net mijn opleiding afgerond en zat in een fase dat ik niet wist wat ik wou doen, zoals veel jongeren uit mijn generatie. Tijdens het reizen begon ik met online werken om de kosten te dekken. Een heerlijke levensstijl, wat ik iedereen kan aanraden.

Dagelijks deed ik mijn online werk vanuit verschillende espressobars in Zuidoost-Azië. De omgeving inspireerde me en ik realiseerde me dat veel mensen hun favoriete koffiebar als tweede huis beschouwden. Mensen voelen zich op hun gemak in een koffiebar. Je komt er van alles tegen: diverse culturen, business mannen, studenten, verliefde stelletjes én internet nomads zoals ik.

Bijzonder wat een drankje zoals koffie allemaal teweeg kan brengen. Ik kreeg niet alleen passie voor het drankje zelf, maar vond koffiebarren in het algemeen fascinerend. Ik vond het zo fascinerend dat ik besloot om als barista voor een koffiebar in Hoi An, Vietnam te gaan werken.

2. Je bent een van de mensen achter baristaworden.nl, kun je vertellen wat een bezoeker daar kan verwachten?

Baristaworden.nl is opgestart voor beginnende, gevorderde barista’s en koffieliefhebbers die thuis graag aan de slag willen als barista. De website geeft informatie over barista cursussen, barista workshops, de beste koffiebonen en espressomachines.

De koffiewereld is ontzettend aan het groeien – de vraag naar koffie neemt toe en steeds meer mensen willen thuis als ‘barista’ aan de slag. Zodra je aan de slag gaat met koffie merk je dat een perfect bakje koffie niet zomaar tot stand komt. Zo kom ik regelmatig mensen tegen die een dure espressomachine gekocht hebben en verwachten dat er automatisch lekkere koffie uit komt. Koffie is net wijn, waardoor veel factoren invloed hebben op de uiteindelijke smaak.

Smaken verschillen per persoon en daarom zal je zelf moeten uitvinden wat voor jou lekkere koffie is.

Aangezien ik zelf als barista werk, leer ik dagelijks bij. Via mijn website deel ik de informatie die ik leer en vertel ik meer over de factoren die invloed hebben op de smaak van de koffie. Zo hoop ik koffieliefhebbers te helpen met het verbeteren van de koffie die ze thuis drinken. Daarbij moet ik wel zeggen dat er niet één formule is. Smaken verschillen per persoon en daarom zal je zelf moeten uitvinden wat voor jou lekkere koffie is. Via baristaworden.nl geven we jou de tools en informatie die deze zoektocht makkelijker kunnen maken.

espresso_bnw_shutterstock
Espresso – Shutterstock

3. Waarom ben je deze site begonnen, wat hoop je ermee te bereiken?

De laatste maanden heb ik ontzettend veel geleerd over koffie en ben ik erachter gekomen dat er nog steeds veel te leren valt. Door over koffie te schrijven leer ik zelf meer over koffie en kan ik beginnende barista’s van waardevolle informatie voorzien. Met baristaworden.nl wil ik niet alleen informatie verschaffen over koffie, maar ook mensen inspireren de koffiewereld in te duiken.

4. Waar komt jouw passie voor koffie vandaan?

Mijn liefde voor koffie ontstond op de hogeschool. Net als veel mensen begon ik met koffie drinken en op een gegeven moment kun je niet meer zonder. Op dat moment had ik weinig verstand van koffie, dus dronk ik gewoon wat er verkrijgbaar was. Mijn passie voor koffie ontstond tijdens het reizen. Toen kwam ik erachter dat je koffie op talloze verschillende manieren kunt zetten en dat niet elke cappuccino hetzelfde smaakt. Telkens wanneer ik naar een nieuwe plek reisde ging ik op zoek naar de ‘best coffee in town’. Een zoektocht waar ik veel plezier aan beleefde en nog steeds veel plezier aan beleef.

Sinds mijn komst in Hoi An heb ik mijn passie voor koffie verder ontwikkelt. Dagelijks leer ik meer over koffie en probeer ik verschillende soorten koffiebonen met verschillende zetmethodes uit. Het is indrukwekkend dat elk klein detail invloed heeft op de smaak van de koffie. Ik ga er vanuit dat mijn passie voor koffie eeuwig is, dus mijn droom is om ooit een eigen koffiebar te openen. Waarschijnlijk niet in Nederland, maar hier ergens in Zuidoost-Azië.

Met baristaworden.nl wil ik niet alleen informatie verschaffen over koffie, maar ook mensen inspireren de koffiewereld in te duiken.

5. Hoe drink je zelf je koffie?

Persoonlijk ben ik erg fan van de french press. Ondanks dat het een simpele methode is, kun je de extractie eenvoudig aanpassen waardoor de koffie een andere smaakdimensie krijgt. Wanneer ik de french press gebruik, kies ik alleen voor 100% arabica koffiebonen. Een espresso koffie drink ik liever met een blend (een mix van arabica en robusta koffiebonen), omdat de robusta koffie voor een lekker cremelaagje zorgt.

logobaristaworden

Baristaworden.nl.
Volg baristaworden.nl ook op Instagram.

Geef een reactie

