5 vragen aan…Siebrand van Hengel van Black Gold Amsterdam

BlackGoldAls sporadische investeerder in crowdfunding projecten via CrowdAboutNow ontving ik de tip dat er een nieuw project was waar ik waarschijnlijk wel belangstelling voor zou hebben. Dat is niet altijd waar, maar dit keer hadden ze het bij het rechte einde. “Black Gold biedt een inspirerende plek voor werk of ontspanning met hoogwaardige koffie, gezonde sappen, snacks en happen in de sfeer van een old school platenzaak”, zo las ik in de aanstekelijke pitch en ik was verkocht. Het resulteerde in een leuke mailwisseling met initiatiefnemer Siebrand en daar kwam weer deelname aan de rubriek ‘5 vragen aan…’ uit voort.

Siebrand1. Wil je jezelf even voorstellen?
Ik ben Siebrand van Hengel, ook wel Siepo. 41, vader van een boefje van vier, de liefste vriendin van de wereld. Ik ben een muziekliefhebber met een lichte neiging tot fanatisme. Vinyl verzamelaar, plaatjesdraaier, concertbezoeker. Na een carriere in het Hilversumse wil ik me storten op het vervullen van mijn droom.

2. Kun je kort uitleggen wat Black Gold is?
Black Gold Amsterdam is een koffie- en vinylbar. Ik ga specialty coffee verkopen in een old school platenzaak. Aan de muur hangen grafisch werk, street art en foto’s van wisselende artiesten naast LP covers. Je luistert er naar vette funk, golden age hip hop en zoete soul. Een inspirerende plek om te werken, ontmoeten en luisteren. Naast het verkopen van koffie en vinyl maken we (slow) juices en serveren we (gezonde) snacks.

3. Hoe ben je op het idee gekomen voor Black Gold?
Ik ben bij mezelf gaan graven, van die lekkere vragen als “Wat wil je nou echt verder doen in je leven?”. Een diepgewortelde wens was al langer om eigen baas te kunnen zijn. Een ondernemer die verantwoording over zijn eigen keuzes aan zichzelf moet afleggen en met zichzelf in het reine kan zijn daarover. Duurzaamheid en eerlijkheid zijn voor mij kernbegrippen. Koffie en vinyl zijn passies en dan ligt het voor de hand dat verder te gaan onderzoeken.

4. Wat voegt Black Gold toe aan het toch al niet geringe aanbod van koffiezaken in Amsterdam?
Ik denk dat vinyl en koffie bijna logische partners zijn. Hier en daar zie je dat het wordt gecombineerd maar nog te weinig. De combinatie van platenzaak en specialty coffee bar kent Amsterdam West nog niet in ieder geval.

5. Hoe drink je zelf je koffie het liefst?
Ik ben zelf ondertussen liefhebber van een mooie filterkoffie. Doe mij maar een mooie Yirgacheffe op de V60. ’s Ochtends maak ik mezelf wakker met pittige espresso trouwens, hoewel dat qua caffeine gehalte niet eens de grootste boost geeft is het qua smaak een opkikker en perfecte start.

Ben jij benieuwd naar -en enthousiast geworden over- Black Gold Amsterdam? Check dan CrowdAboutNow voor meer informatie. Ennuh, investeren kan ook nog…

2 Replies to “5 vragen aan…Siebrand van Hengel van Black Gold Amsterdam”

Geef een reactie

