Geproefd: Honduras Finca Santa Marta van Amsterdam Coffee Roasters

Een beetje verbaasd (hoe kon ik dit gemist hebben?!) kwam ik er recentelijk achter dat er alweer ruim een half jaar een kleine koffie roaster in mijn eigen woonplaats is gevestigd. Nu zitten ze niet op de meest zichtbare plek, maar toch. Dus toen ik er bij toeval (via Facebook nota bene) achterkwam ben ik gelijk op bezoek gegaan. Het bleek ook nog eens een koffie-proef-zaterdag te zijn, dus dat kwam perfect uit. En zo stond ik dus ineens over koffie te praten (en ervan te proeven) bij Amsterdam Coffee Roasters.

ACR

Bij Amsterdam Coffee Roasters gaan ze voor koffie die Oragnic is en het keurmerk Rainforest Alliance heeft. Dit beperkt de keuze, maar straalt wel een streven naar duurzaamheid en eerlijke koffie uit. Daarnaast gaan de mannen vooral voor vers. Vers gebrande koffiebonen. De bonen die je bij Amsterdam Coffee Roasters komt halen, of besteld via de webshop zijn elke dag vers gebrand. Dat betekent voor ons liefhebbers dat we de koffie op de piek van z’n smaak kunnen drinken.

Op dit moment biedt Amsterdam Coffee Roasters twee soorten koffiebonen aan, de Honduras Finca Santa Marta en de Indonesië Sumatra Sipangan Bolon. Toen ik hoorde dat de Honduras tonen van chocolade bevat, begrijpt de vaste lezer van dit blog dat mijn keuze snel gemaakt was.

Honduras Finca Santa Marta

Smaak
De officiële beschrijving luidt: “Met de Honduras Finca Santa Marta bonen zet je een koffie met veel smaak, weinig aciditeit en een stevige ‘byte’ van chocolade en noten”. De bonen zijn er voor filter en espresso, ik heb ze de afgelopen dagen in de espressomachine gehad. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel even aan die ‘byte’ moest wennen. Ondanks de beschrijving van ‘weinig aciditeit’ kwam de espresso op mij toch wat ‘zuur’ over. Het is echter ander zuur dan bij bijvoorbeeld een heel fruitige koffie, dit heeft meer weg van heel donkere chocolade. Dit betekent dat het, in ieder geval voor mij, niet een koffie voor elk moment van de dag is. Zo sta ik er liever niet mee op. Maar zo aan het einde van de ochtend, begin van de middag biedt deze koffie wel een fijne espresso waar je even voor gaat zitten.

Koffieproeven bij Amsterdam Coffee Roasters samen met de mensen achter Edias Coffee (links en rechts en ikzelf in het midden).
Koffieproeven bij Amsterdam Coffee Roasters samen met de mensen achter Edias Coffee (links en rechts en ikzelf in het midden).

Uiteraard wandel ik binnenkort weer een keer bij Amsterdam Coffee Roasters langs, want nu wil ik ook de Sumatra proberen. Wordt vervolgd.

3 Replies to “Geproefd: Honduras Finca Santa Marta van Amsterdam Coffee Roasters”

  1. Bedankt voor je bezoek aan onze koffiebranderij. Wij lezen jouw inspirerende blog met belangstelling. Het klopt dat we weinig aan promotie doen. Dat komt omdat wij het enorm druk hebben met branden voor onze vaste klanten. Dat van het zuur en fruitig gaan we nog eens goed uitzoeken, want het valt ons ook op dat hij de eerste dagen na het branden best stevig is. Wij zien je graag terug en bieden je dan een kopje van onze nieuwe Brazil aan. Groeten van het team van Amsterdam Coffee Roasters

Geef een reactie

