A soft spot for Peet’s

Als het op Amerikaanse koffie aankomt heb ik een zwak voor Peet’s Coffee & Tea. “Maar je hebt het altijd over Starbucks?” Dat klopt en ik heb grote bewondering voor dat bedrijf en wat het heeft bereikt. En ik hoef me niet te schamen, want Howard Schultz, de grote baas van Starbucks, schrijft in zijn boek ‘Pour your heart into it, How Starbucks built a company one cup at the time’ meerdere keren over Peet’s. Zo stelt hij: ” The spiritual grandfather of Starbucks is Alfred Peet, a Dutchman who introduced America to dark-roasted coffees.” Verderop onthult hij zelfs dat de grondleggers van Starbucks het vak van Peet hebben geleerd: ” In those early months, each of the founders traveled to Berkeley to learn about coffee roasting at the feet of the master, Alfred Peet.”

Alweer een paar jaar geleden ontdekte ik Peet’s via de omgekeerde weg, namelijk via Starbucks. Bij het lezen over de geschiedenis van het koffiebedrijf kwam ik de naam van de Nederlandse Amerikaan tegen en ging op onderzoek uit. Je zou, door de bekendheid van Starbucks en de onbekendheid van Peet’s (bij veel mensen) denken dat Peet’s een zachte dood was gestorven, maar niets is minder waar. Peet’s Coffee & Tea is alive and kicking aan de westkust van Amerika. Voor zover ik het heb begrepen heeft Peet’s er bewust voor gekozen om niet voor wereld dominantie te gaan, maar gewoon relaxed goede koffie te maken en te blijven waar ze zitten.

Wat heb jij dan aan dit verhaal? Nou, dankzij de opkomst van het internet en de webshop kun je nu toch ook zelf kennismaken met de koffie van Peet’s. Het is alweer een tijd geleden dat ik zelf voor het laatst een paar zakken bonen liet overvliegen, maar toen vandaag Peet’s nieuwsbrief in mijn mailbox verscheen, besloot ik ze weer eens wat aandacht te geven. Bij deze dus.

Mocht je na het lezen van mijn betoog nieuwsgierig zijn geworden, dan raad ik je twee dingen aan.
1. Check de Coffee Selector om een koffie te zoeken die past bij jouw smaak.
2. Bestel in ieder geval ook een zak van een van Peet’s populairste soorten koffie: Major Dickason’s Blend®.
J
e zult er geen spijt van krijgen!

Peet’s Coffee & Tea webshop

One Reply to “A soft spot for Peet’s”

Geef een reactie

